W bieżącym roku szkolnym już po raz trzeci nasza świetlica bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Zabawa sztuką”. Jest to niepowtarzalny projekt, który dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci. Jedyny w swoim rodzaju, który od kilu lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. To innowacyjne połączenie sztuki z kompetencjami kluczowymi, a wszystko w duchu pedagogiki Froebla.
Pierwsze zajęcia odbyły się pod hasłem „Perforowanie – twórcze prace ręczne”.
W pedagogice freblowskiej perforowanie jest jedną z twórczych prac ręcznych, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju dziecka. Polega na nakłuwaniu papieru za pomocą np. pinezki. Dzieci pracowały z przygotowanymi wzorami, które przedstawiały różne kształty lub przedmioty. Ich zadaniem było dokładne nakłucie wzoru w wyznaczonych punktach. Przydatne były podkładki tekturowe, zdecydowanie ułatwiające prace. Przed rozpoczęciem aktywności uczniowie zostali zapoznani z zasadami bezpieczeństwa związanymi z posługiwaniem się pinezką i nakłuwaniem.
Perforowanie nie jest jedynie prostą czynnością, ale ma wiele celów rozwojowych, a należą do nich m.in.:
·rozwój motoryki małej: precyzyjne nakłuwanie punktów wymaga dokładności i koordynacji ręka-oko;
·wyciszenie i koncentracja: ta forma pracy manualnej wymaga skupienia i spokoju. Pomaga dzieciom w nauce koncentracji i pozwala na wyciszenie się, co jest szczególnie cenne w dzisiejszym świecie pełnym bodźców.
/A. Kotulak/